PTSD

Posttraumatiskt stressyndrom kommer min blogg handla om idag. Jag vet inte om jag ska tro att jag har det. Eller, jag är ganska så säker. Men tanke på att jag har läst många symptom på det, & jag har dom flesta.. Man ska ha 2 eller fler för att räknas som "sjuk". Jag kommer skriva upp lite här under, läs om ni orkar. Det som är fet stil är så som jag har det. Det är mina "tecken". Jag hittade en sida som var bättre, men jag kunde inte kopiera texten, pallade inte heller skriva av. Så om ni orkar läsa så gå in på den.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1407


Människor som har upplevt en mycket skrämmande eller potentiellt farlig situation kan efter händelsen utveckla ett syndrom som kallas för posttraumatisk stress Vissa av symtomen kan vara svåra att identifiera då de kan påminna om eller vara identiska med symtom som tyder på någon annan fysisk eller psykisk sjukdom. Dessa kan vara sömnlöshet eller någon annan sömnstörning, värk eller andra somatiska problem som yrsel eller mag- och tarmproblem. De vanligaste tecknen på posttraumatisk stress är dock:

* Du har känslan eller erfar att du upplever den obehagliga händelsen om igen. Detta kan upplevas såsom att du ser sekvenser från händelsen som klipp från en film; som lukter, ljud eller bara tankar. Vanligtvis kommer dessa flashbacks utan förvarning och utan att du kan kontrollera dem.

* Mardrömmar och störd nattsömn med minnen från den traumatiska händelsen.

* Extrem spänning, ångest eller irritabilitet.

* Ett undvikande av vissa miljöer, situationer eller personer som en konsekvens av den traumatiska händelsen.

* All konfrontation med händelsen skapar ångest och själslig smärta.

* Du har svårt för att lita på andra människor och undviker sociala aktiviteter.


* Du känner skuld och skam ( t ex för att någon annan dött och du fortfarande lever.).


Nu har ni kanske en liten mer aning om vad jag har för "problem". SJukt jobbigt, men nu har jag NÄSTAN fått konstaterat det. Ska bara snacka med min förra kontaktperson på BUP & be henne kolla igenom mina papper, besöka en läkare & lite till. Visar det sig att jag har PTSD så kommer jag börja på tabletter.
My god. Gör mig bättre!

Peace
/S

Din åsikt
Postat av: :)

Du ska ALDRIG behöva känna skuld eller skam.
Hoppas tiden läker dig. Sköt om dig.

2007-12-18 @ 19:54:15

Jag kommer inte att godkänna kommentarer som är anonyma, kränkande mot mig eller folk i min omgivning & kommer inte godkänna reklam kommentarer. Så hade ni tänkt göra det kan ni strunta i det för det tas bort direkt. Tänk också på att du aldrig är riktigt anonym på internet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Vill du bli ihågkommen?

E-postadress: (Enbart jag som ser den :*)


Har du en blogg jag kan besöka?:


Säg vad du tycker :D

Trackback