Förändring

Det finns så mycket som går igenom ens huvud just nu. En fråga jag ställer mig om och om igen är "Hur kan en sånhär sak hända på Sveriges finaste fotbollsarena?".

Det är dags för en förändring. Den startar med mig, och dig. Vi måste jobba tillsammans för en bättre läktarkultur, vi måste hitta balansen & se det positiva i fotboll. Vi är många, framförallt på ståplats som känner en enorm tomhet, men det är dags att sluta älta detta & börja se möjligheterna som finns.

Vi kan alla hjälpas åt med att förhindra huliganism och rötägg. Vi är många som kan se efter varandra, många som bara vill uppleva fotboll på plats & stötta sitt lag.

Hur ska vi då göra med rötäggen? Well, en start är väl att litegrann hålla koll på folk. Ser ni någon som är väldigt berusad? Eller som det verkar ha varit i detta fallet, hög på droger, säg ifrån! Hitta någon som du kan säga "Du, denna personen hör inte hemma här" till. Det hjälper kanske inte mycket, men det är en start.

Klubben får ta sitt ansvar vad gäller säkerhet, det är ingenting vi supportrar kan rå för, men vi kan försöka hjälpa dom en bit på traven.

Nu menar jag absolut inte att vi ska stå & leta efter idioter hela matchen, självklart inte! Vi är där för fotboll & sång. Men om vi skulle se någon, då är det dags att agera! Ser ni vem som tänder bengaler? Kastar in föremål? Gör något åt det! Ja, ni kommer få flera av hans vänner på er, men vi är 6000 på ståplats, och vi är en familj.

En familj. Alla har rötägg i sin familj. Men det betyder inte att man hatar denne människa för det. Man försöker istället hjälpa dom att klättra, att bli en bättre person. Det är så vi måste jobba inom supporterkulturen nu. Det krävs mycket från oss, vi måste bevisa vad vi vill stå för.

Just nu skrattar hela Sverige åt oss. Men detta hände EN gång. (jag räknar inte med knallskottet i supercupen då det inte fick några konsekvenser). En gång av flera 1000 potensiella gånger.

Malmö FF presenterade en ny tränare går. Rikard Norling. Välkommen till Sveriges största klubb! Välkommen till en arena med de bästa supportrarna i landet. Välkommen till familjen.

Klubben gick igenom en förändring, en ny tränare innebär nya rutiner & nya fräsha idéer.

Det är dags att vi supportrar gör en förändring, att vi får nya rutiner & fräsha idéer.

Jag vill se en förändring, jag vill inte att något sånt här någonsin ska få förstöra igen. Jag vill hjälpa till, vill hjälpa andra att hjälpa. Vi ska visa att pyroteknik & framförallt våld inte hör hemma i fotbolls sammanhang. Vi ska visa ännu en gång att Swedbank Stadion är en plats där alla är välkommna, oavsett ålder, kön eller färg på hjärtat.

Se det ljusa i mörkret, nu har vi en chans att bli ännu bättre!


För övrigt, finns det något annat lag som kan stoltsera sig med ett sånt här underbart tifo? Tvivlar starkt på det!
Ingen himmel e så blå som min!

Din åsikt
Postat av: MATILDA ROSQVIST 14 ÅR

SV; åh tusen tack, de värmer verkligen!!! :)

2011-05-26 @ 15:45:20
URL: http://matildays.blogg.se/

Jag kommer inte att godkänna kommentarer som är anonyma, kränkande mot mig eller folk i min omgivning & kommer inte godkänna reklam kommentarer. Så hade ni tänkt göra det kan ni strunta i det för det tas bort direkt. Tänk också på att du aldrig är riktigt anonym på internet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Vill du bli ihågkommen?

E-postadress: (Enbart jag som ser den :*)


Har du en blogg jag kan besöka?:


Säg vad du tycker :D

Trackback